13 Zulhijjah 1436

Hari ini hari terakhir kami di Mekkah. Kami bertolak ke kompleks Jamrah sebelum Zohor kerana selepas itu kami perlu ke Masjid Al-Haram untuk melakukan tawaf Wida.

Disebabkan kami sampai sebelum waktu melontar (waktunya bermula selepas masuk waktu Zohor), kami menunggu di sebelah jamrah Al-Ula bersama beberapa puluh orang yang lain. Apabila azan selesai dikumandangkan, kami bangun dari tempat duduk kami di atas lantai dan melemparkan 7 biji batu ke jamrah tersebut.

Sesudah melontar kesemua jamrat dan mengemas barang, kami bertolak menaiki bas ke Masjid Al-Haram. Seperti selalu, kami diturunkan jauh dari masjid. Kali ini, kami berhenti di tempat parkir kenderaan. Dari situ, kami perlu menaiki bas yang kemudiannya akan berhenti di bawah Menara Al-Bait atau menara jam.

It was not as easy as it sounded. Kami hampir berputus asa apabila melihat situasi di tempat parkir kenderaan itu. Belum sempat bas berhenti, orang-orang yang berada di situ sudah berlari mengerumuni bas. Perangai yang sangat buruk bagi saya.

Sebelum meninggalkan Mina hari ini, saya sempat melihat kawasan di sekitar khemah. Saya rasa tak perlu saya beritahu apa yang saya nampak. Cukup saya katakan yang saya sangat terkilan selepas melihat semua itu. Saya betul-betul kecewa dengan perangai sebahagian besar jemaah haji yang tidak sabar dan tidak reti menjaga kebersihan. Malangnya, perangai-perangai tersebut masih kekal sampai saat saya menulis tulisan ini.

Berbalik kepada cerita di Masjid Al-Haram, kami akhirnya dapat menaiki bas setelah keadaan reda sedikit. Oleh sebab hampir masuk waktu Maghrib, kami dibenarkan untuk naik ke bumbung masjid sahaja. Kami sempat membuat dua pusingan sebelum masuk waktu solat. Selepas itu, kami cuba untuk turun ke tingkat bawah bagi menghabiskan pusingan yang selebihnya.

Gambar ini diambil ketika kami menunaikan tawaf Wida di bumbung Masjid Al-Haram.

Walaupun kami kembali ke bas pada waktunya, ada beberapa orang jemaah yang pulang lewat ke bas. Memang saya akui, dengan manusia yang begitu ramai, tempoh 3 jam yang diberikan untuk melakukan tawaf Wida tidak mencukupi. Kira-kira pukul 9 malam baru kami bertolak dari tempat bas berhenti untuk balik semula ke Riyadh.

 

12 jam kemudian, kami tiba di King Khalid Grand Mosque.

Tamat.


If you made it this far, thanks for reading! I hope you enjoyed and benefited from any of the posts in this series. It was really fun to get my brain working again. Seandainya ada apa-apa kesilapan, saya harap kalian maafkan.

P.S.: I would have love to put more pictures but I lost almost all of it when my phone stopped working (read A Smartphone and A Stupid Human).

Leave a Reply

